Skapa bra landningssidor

Omvandla fler besökare till kunder

Så tänk dig på det här sättet, du spenderar tusentals kronor för att få människor till din webbplats och du vill göra ditt bästa möjliga att konvertera så många av dessa besökare till kunder som du kan. Så det betyder att du vill sträva efter den högsta omvandlingsfrekvensen som möjligt. Omvandlingsfrekvensen är helt enkelt antalet personer som vidtar önskad åtgärd på din webbplats dividerat med antalet besökare. Ju högre din konverteringsfrekvens desto fler kunder får du och desto mindre pengar betalar du för att förvärva dessa kunder. Så omvandlingsfrekvensen är ett enormt stort element i att driva en framgångsrik Google Adwords-kampanj!

Tänk på din landningssida som en hiss

De första två sekunder när någon kommer till din målsida kommer de att fatta ett beslut om huruvida de vill fortsätta surfa på målsidan eller trycka på tillbaka och gå någon annanstans. Du måste göra ett bra utryck direkt, sedan måste du följa igenom och svara på frågorna dina potentiella kunder har. Oavsett om du försöker sälja en produkt eller tjänst behöver du placera den på ett sätt som göra att de vill vidta en åtgärd på din webbplats. Oavsett vad du vill att de ska göra har du mycket kort tid och mycket utrymme för att få dem att göra det

Konkreta tips för att skapa oemotståndliga målsidor

Nu är målsidor ganska mycket mer än bara mina tips men jag kommer att ge dig några rekommendationer här.

Skapa oemotståndliga landningssidor

Använd en tydlig uppmaning till handling! Berätta för dina besökare exakt vad det är du vill att de ska göra om du vill ha ett telefonsamtal placera ditt nummer synligt och skriv en text i stil med “ring oss för en gratis offert” eller vad som helst det är att ditt erbjudande till dem när de ringer det samtalet. Om du vill ha en formulärinlämning, placera formuläret framträdande kanske uppe till höger och om du har innehåll måste de bläddra nedåt nedåt nedåt oavsett vad din uppmaning till handling är måste du bygga din målsida så att allt på målsidan ska vara där för att leda dem mot den uppmaningen till handling. Lämnar besökare webbplatsen utan att göra en konvertering kommer du bara att spendera pengar för att få dem till din webbplats.

Erbjud några sätt att lämna landningssidan

Det jag menar med det är att din webbplats just nu har förmodligen en navigeringsmeny, högst upp med en “Om oss-sida”, kanske sidor om dina produkter eller tjänster, “kontakta oss-sida”. Fler sidor är inte optimerade för omvandling, jag rekommenderar därför att du lägger din logga uppe till vänster på webbplatsen och länkar till din hemsida eftersom många besökare förstår att om de klickar på den bilden kan de gå till din startsida. Om de verkligen vill lära sig mer om dig så har de fortfarande det alternativet istället för att stänga ner sidan helt.

Driv dina besökare mot handling

Sanningen är att många av oss som surfar på nätet är lata. Vi har också lite tid och tålamod. Därför ska du lägga de viktigaste sakerna som du försöker kommunicera inklusive din uppmaning till handling ovanför mitten så att de kan gå vidare och göra den konverteringen direkt. Om du har e-handel. och du skickar människor till en produktsida, ja det kan finnas ett undantag där du vill visa dem relaterade produkter på den sidan eftersom de kanske vill ha en annan färg eller kanske de vill ha en annan typ av produkt. Och det kan finnas skäl att ge dem andra alternativ. Du får dem att gå av från din målsida men fortfarande gäller samma princip. Du driver dem mot vilken åtgärd du vill att de ska göra.

Effektivisera dina kontaktformulär

Använd så få fält som möjligt! Statistik visar att ju fler fält du använder desto lägre är din omvandlingsfrekvens av ifyllda formulär. Och det beror på att nummer ett vi är lata och nummer två ju längre tid det tar för dem att fylla i formuläret och ju mer information de känner att du ber om dem desto mindre intresserade är de att fylla i det. Kom ihåg att du vill få kontaktinformation från så många potentiella kunder som möjligt som kommer till din webbplats. Lämnar dem sidan utan att ge dig den informationen batalar du bara för trafik.

Använd punkter och listor

Människor vill inte läsa långa eller stora textblock särskilt inte på internet. Det fungerar bara inte bra och du tappar deras intresse snabbt. De skummar igenom det och går vidare. Använd istället punkter och listor som är lättare för besökarna att läsa. När Googles robotar genomsöker din målsida så gillar dem användning av listor och punkt eftersom dem vet också att besökarna gillar det. Din målsidesupplevelse kan av den anledningen höjas och sedan påverka hur mycket du kommer betala per klick i Google Ads.

Bygg trovärdighet

  • Utmärkelser
  • Betygrecensioner

Du måste bygga upp din trovärdighet. Vara tydlig med att ert företag är trovärdigt till de personer som besöker din webbplats. Betyg och recensioner från kunder är ett riktigt fantastiskt sätt att kommunicera och kommunicera trovärdighet. Många tycker om att se vad andra säger om ert företag och du kan använda det för att svara på frågor om din tjänst eller produkt med dina kunders ord. Det finns många olika tjänster där ute som kan hjälpa dig att få recensioner från dina kunder så som Trustpilot

Använd video om möjligt

En annan rekommendation är att använda video. Jag förstår att många småföretag inte har resurser för att skapa en professionell video om sin produkt eller tjänst. Och om du inte kan göra det då köper jag det. Hoppa bara över det. Men om möjligt så är video ett bra verktyg för att öka din omvandlingsfrekvens. Och jag skulle definitivt rekommendera att du testar det. Människor älskar att trycka på den där uppspelningsknappen och slipper klicka sig runt på sidan för information.

Optimera din laddningstid

Optimera webbplatsens laddningstid. Det betyder att du vill att din målsida och din webbplats ska ladda så snabbt som möjligt. Kom ihåg att folk bestämmer action på din webbplats på en till två sekunder. Det går en till två sekunder till att bara ladda din webbplats. Det finns många människor som bara kommer att klicka på den tillbaka-knappen och klicka in sig någon annanstans. Idag har ingen tålamod för långsamma webbplatser. Du kan testa din webbplats just nu genom att använda https://tools.pingdom.com/, det är en gratis tjänst. Du kan bara gå in på din webbplats där och de kommer att berätta hur snabbt den laddas och de kommer att ge dig rekommendationer om hur du kan förbättra din sidhastighet. Så jag rekommenderar dig att du kolla in det just nu.

Gör ditt telefonnummer klickbart