Gör er webbplats SEO-vänlig från grunden

En SEO-vänlig webbplats genererar tusentals konverteringar 

Att ha en webbplats som inte är strukturerad och bra sökoptimerad är som ett varuhus mitt ute i skogen. Vad spelar det för roll vad du erbjuder om det inte kommer några besökare? OPTI ONLINE rekommenderar därför att man har en tydlig plan för huvudmenyn, sidorna och vilka sökord som är relevanta. Det är som att bygga ett hus, har man en klar ritning innan man början blir det bättre. Som alla vet så har majoriteten av alla olika webbplatser en huvudmeny som är till för att besökaren ska kunna navigera till dem kategorier och underkategorier de letar efter. Exakt så som besökaren navigerar via länkar i menyn så läser sökmotorerna av din webbplats och dem sidorna som ligger på exempel huvudmenyn kommer sökmotorerna värderar som viktigare än sidor som ligger i en underkategori. Därför är det alltså viktigt att tänka på vilka sidor man ska ha i sin huvudmeny och att det inte är för många utgående länkar från huvudmenyn. 

Ett exempel från ett VVS-företag 

Låt säga att du driver ett VVS-företag som erbjuder tjänster inom el, vatten, värme och sanitet. Webbplatsen består totalt av 15 sidor som är fördelade i kategorier och underkategorier. Kategorierna utgör de tre enskilt viktigaste sökorden för företaget: “el-service” “. Underkategorierna består av olika varianter av el-service. Länkar du samtliga 15 sidor i din huvudmeny signalerar du till Google att du värderar varje unik sida lika mycket. I och med att eee” “sdd och “ooo” är dem viktigaste sökorden borde dem alltså vara i huvudmenyn och med hjälp av navigationsträd så kan man även ta sig till underkategorierna via kategorierna. 

Så här skapar du en sökmotorvänlig navigering på din sajt:
  • Undvik att ha för många sidor (utgående länkar) i huvudmenyn
    Om din webbplats bara består av några få sidor är det naturligtvis inget som talar mot att du länkar till dessa i huvudnavigeringen. Men om webbplatsen har många kategorier och underkategorier kommer du spä ut länkkraften i varje enskild länk om du väljer att länka till varje sida i huvudmenyn. Undvik helt enkelt att ha med sidor som inte är viktiga.
  • Länka till de viktigaste sidorna i huvudmenyn
    Bara de viktigaste sidorna för ditt företag ska vara länkad i huvudmenyn, för att på så vis se till att dessa prioriteras så mycket som möjligt ur sökmotorernas perspektiv.
  • Använd sökordet i länkens ankartext
    Om du länkar till en sida om “el-service” med en länk som innehåller ordet ”el-service” skickar du en tydlig signal till sökmotorerna vilken typ av innehåll sidan har – och därmed vilket sökresultat sidan ska synas i. Du ska med andra ord undvika att länka internt med texter som ”läs mer” utan ha sökordet med i länkens ankartext. 

Av Erik Ohlsson